maandag 30 december 2013

Bloem

Er zijn twee soorten 'bloem'. Namelijk de bloem die buiten groeit en bloem die je verwerkt in gerechten. Over het algemeen wordt daar niet gauw een verband tussen gezocht. Maar ik ga de betekenis van 'bloem' als fijn meel verklaren aan de hand van de gekleurde soort 'bloem'...


Bloem (als plant)

Om uit te kunnen leggen waarom gezeefd meel 'bloem' heet, moet er eerst naar de echte betekenis van 'bloem' als plant gekeken worden. Wij noemen een plant met een mooi uiteinde eraan in zijn geheel wel een bloem, maar eigenlijk is alleen het gekleurde uiteinde met de blaadjes de bloem. Het bloeiende gedeelte van een plant dus. Die 'bloem' is het mooiste en het fijnste aan de plant. 


De link naar gezeefd meel

Vanuit die betekenis is geleidelijk aan ook de betekenis 'het fijnste' of 'het beste' op zichzelf zich gaan ontwikkelen. 'Bloem' had niet per se meer iets te maken met een plant. Zo betekende der naturen bloeme 'het beste van de natuur' en betekende van allen magden bloeme 'de beste van alle maagden' (oftewel de Heilige Maagd Maria). Als je deze regel betrekt op tarwebloem (wat eigenlijk de officiĆ«le benaming van 'bloem' is) kom je uit op: het beste/het fijnste van de tarwe, wat precies is wat 'bloem' is.


'Bloem' in andere talen

Dat het echt zijn betekenis aan het bloeiende deel van een plant heeft geleend zien we ook nog in het Engels en in het Frans. In het Engels is het woord voor de ene soort bloem 'flower' en het woord voor de andere bloem 'flour'. Tot de 19e eeuw werden die twee woorden zelfs hetzelfde gespeld en nu nog is de uitspraak hetzelfde. In het Frans is het woord voor bloem (als in plant) 'fleur' en het woord voor de andere soort bloem 'fleur de farine' (oftewel: bloem(/het beste) van het meel).

Zo zie je maar, woorden hebben soms toch meer met elkaar te maken dan je denkt!


4 opmerkingen:

  1. Leukk! ik heb nog een suggestie: ik weet niet of je ook spreekwoorden/uitspraken doet maar ik ben erg benieuwd waar 'niks aan de hand' vandaan komt haha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Ik vind het geen probleem om ook spreekwoorden e.d. op m'n blog te zetten, zolang er maar een leuk verhaal achter zit :). Ik zal het voor je uitzoeken!

      Verwijderen
    2. Is goed! Ik hoor het wel als er een interessant verhaal achter zit :)

      Verwijderen
  2. leuk!!!
    dit was nou net waar ik naar zocht

    BeantwoordenVerwijderen